سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان کوچک است؛ هر چند بزرگسال باشد و دانا بزرگ است؛ هر چند کم سال باشد . [امام علی علیه السلام]

آنها با وقف دانشگاه می‌خواهند شواری عالی انقلاب فرهنگی را دور بزنند. وقف قانونی نیست.

عباس سلیمی نمین معتقد است که وقف دانشگاه آزاد اسلامی غیر قانونی و احمد نعمتی از حقوقدان‌های کشور بر این باور است که این وقف قانونی است.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا» آخرین خبرهای مربوط به داستان دنباله‌دار دانشگاه آزاد اسلامی، حکایت از معرفی 5 عضو جدید هیات امنای این دانشگاه از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و بر این اساس هیات موسس هم باید چهار نفر مورد نظر خود برای عضویت در هیات امنا را معرفی کند تا آنگاه رئیس دانشگاه توسط این هیات امنا معرفی شود.

اما دانشگاه آزاد اسلامی اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را قبول ندارد و دانشگاه را وقف کرده است. منتقدان می‌گویند وقف بهانه‌ای است برای دور زدن قانون و تن ندادن به اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی «فردا» وقف دانشگاه آزاد را مغایر قوانین آموزش عالی دانست و گفت: این موضوع حتی با اساسنامه قبل از اصلاح دانشگاه آزاد هم مغایرت دارد.

وی که از منتقدان جدی ریاست دانشگاه آزاد است، با بیان اینکه هیچ کار مدیریت دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته، بر اساس قانون نبوده، افزود: این موضوع بدین دلیل است که نگذاشته‌اند هیچ نظارتی بر عملکرد دانشگاه صورت گیرد. به خوبی می‌دانند در مرکزی که چارچوب قانونی داشته باشد امکان تخلف کاهش می‌یابد.

سلیمی نمین ادامه داد: بی نظارتی بر عملکرد دانشگاه آزاد طی سه دهه اخیر منجر به این شده که هیات موسس آن متصور شوند که این دانشگاه مال خودشان است. طی سی سال حجم عظیم اموال عمومی در اختیار مدیر غیر قانونی بوده و خود هم می دانسته مافوق قانون عمل می کند. حال تغییر در این شرایط برایشان بسیار سخت است.

چرا اجازه نظارت به مجلس نمی‌دهند؟

وی به عدم اجازه موسسین دانشگاه آزاد بر نظارت مجلس اشاره و عنوان کرد: چرا مجلسی که عصاره قدرت مردم است و باید نظارت همه جانبه به کلیه دستگاه‌ها داشته باشد، نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد نظارت کند؟ چرا آقایان مانع نظارت نمایندگان ملت بر اموال خودشان می‌شوند؟ جواب این سئوال هم روشن است، قدرتی که در دست آنهاست مبنای قانونی ندارد، این پشتوانه قدرت آنها را مصرتر بر پافشاری بر انجام خلاف قانون می‌کند.

رییس دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه هیات موسس دانشگاه آزاد مالک آن هستند و می‌توانند بر اساس همین مالکیت این دانشگاه را وقف کنند، گفت: به گفته خود این هیات، آنها حتی یک ریال هم در دانشگاه سرمایه گذاری نکرده‌اند. اگر گفته آقایان صحت داشت، آیت الله خامنه‌ای با فاصله گرفتن از دانشگاه آزاد در زمان ریاست جمهوری، می‌بایستی که سهم خود از دانشگاه را بر می‌داشتند.

می‌خواهند قانون را دور بزنند

وی بیان کرد: آنها با وقف دانشگاه می‌خواهند شواری عالی انقلاب فرهنگی را دور بزنند تا شورا نتواند نظارت لازم را بر دانشگاه داشته باشد. دانشگاه آزاد یک مرکز عمومی است که با وقف آن خصوصی می‌شود و با پیدا کردن متولی خاص، قانون هم دوز زده می‌شود و باید در این داستان توی دهن کسانی زد که می‌خواهند قوانین کشور را تضعیف کنند.

سلیمی نمین فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی را بر اساس اموال عمومی و زمین‌های دولتی و هزینه‌های مردمی دانست و اظهار داشت: چسبندگی آنها بر اموال نشان می‌دهد که بحث خدمتگذاری مطرح نیست، خدمتی مطلوب است که در چارچوب قانون و مقررات کشور انجام گیرد. مدیریتی که در مسیر مصالح کشور باشد خوف نظارت ندارد.

وقف دانشگاه آزاد قانونی است

اما نعمت احمدی حقوقدان در گفتگو با خبرنگار سیاسی «فردا» وقف دانشگاه آزاد را امری کاملاً قانونی دانست و در همین رابطه توضیح داد: با توجه به اینکه هیات موسس این دانشگاه مالکان آن هم محسوب می‌شوند، می‌توانند دانشگاه را به شکل قانونی وقف کنند و بر طبق قوانین هم می‌توانند اداره اموال را خود بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد از بودجه دولتی استفاده نکرده و مالکیتش با کمک‌های مردمی در قالب پرداخت شهریه‌های دانشجویی به وجود آمده است، این مالکیت عمومی محسوب نمی‌شود، مالکیت دانشگاه آزاد شخصی است و تصمیم‌گیری را در رابطه با آن بر عهده هیات موسس است.


اساسنامه‌ای برای حذف جاسبی

این وکیل دادگستری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی همین اساسنامه اخیر را تنها برای حذف جاسبی نوشته‌اند، شاید عمر جاسبی جوابگوی ریاست بر دانشگاه نباشد، چرا آقایان این مصوبات را بر اساس مصالح عمومی کشور به تصویب نمی‌رسانند؟

وی با بیان اینکه دود اختلافات بین شخص الف و ب در شواری فرهنگی و دانشگاه آزاد به چشم اساتید و دانشجویان می‌رود، خطاب به اعضای شوای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشد کمی و کیفی دانشگاه آزاد از مدیریت همین هیات امنا نبوده است؟ آیا نباید به جای سنگ انداختن جلوی پایشان آنها را تقویت کنیم؟

این حقوقدان مسئله وقف را افتخار اسلام و جامعه ایرانی دانست و افزود: موسسان درک درستی از موقعیت دانشگاه دارند و بر طبق منافع جامعه عمل می‌کنند. باید بگذاریم بر اساس باوری که به دانشگاه آزاد دارند، دانشگاه را اداره کنند.


کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد

نوشته شده توسط عزراییل 89/3/8:: 10:58 صبح     |     () نظر